top of page

VZW Gambiana: “Ik vertrouw het team met heel mijn hart”

Bijgewerkt op: 6 jun. 2022

Tijdens haar buitenlandse stage om haar opleiding tot vroudvrouw te volbrengen, werd Sabrina verliefd op Gambia. Sindsdien is haar liefde voor het land en de bevolking enkel gegroeid, evenals de gedachte over wat ze nog meer kon doen om moeder en kind te helpen. Daarom richtte ze vzw Gambiana op.


“Het ondersteunen van moeder en kind is ons hoofdopzet, maar we doen onze ogen niet dicht voor noodhulp. Als goed doel proberen we een beetje naar de noden van de bevolking en het land te kijken. We hebben ook een langlopend project om studiebeurzen voor kinderen aan te bieden. We koppelen een kindje in Gambia aan sponsorouders in België of Nederland. Zij voorzien het materiaal en betalen de studiebeurs. In Gambia is educatie namelijk redelijk duur en soms halen ouders hun kinderen uit school, wanneer ze oud genoeg zijn, om mee het gezin te onderhouden. Dit project garandeert dat ze het volledige schooltraject kunnen afronden.”


Het werk in België

In België vindt vooral de grote administratieve mallemolen plaats. We zamelen hier ook goederen in die worden opgestuurd en in Gambia worden verdeeld. Ook de fondsenwerving gebeurt hier. We organiseren dan acties om bijvoorbeeld wafels te verkopen en op die manier geld in te zamelen. We sturen zoveel mogelijk geld naar de projecten in het zuiden. De rest moeten we uitgeven aan pr en administratie.”


Helpers vs. redders

“Om een goed doel in een ander land op te richten moet je eerst ervaring hebben met het land en met de bevolking. Je moet met een open blik naar hun gewoontes kijken. Je kan niet zomaar zeggen dat je alles komt verbeteren. Je moet eerst contacten leggen en meedraaien in hun dagelijkse leven. Dat doe je niet op één tripje. Doorheen de jaren creëer je ervaring en voeling, en dan pas kan je de projecten oprichten. Je bent daar om te helpen, niet om te redden.”


Persoonlijke groei

“Ik ga jaarlijks mee naar Gambia en ik leer zelf heel veel bij over ontwikkelingshulp en over hoe mensen in arme landen denken en voelen. Je krijgt ook voeling met de diepere problemen die een langetermijnoplossing nodig hebben. Je moet zorgen dat deze oplossingen rond zelfvoorziening draaien. Wij zijn daar om hen een duwtje in de rug te geven.


Ondertussen kom ik er al 7 jaar, dus ik heb veel netwerken. De mensen in ons lokaal team vertrouw ik met heel mijn hart door zoveel jaren samen te werken. Ze hebben me de eerste keer enorm opgevangen dus ze zijn erg belangrijk voor mij. Ook buiten het team zijn er mensen die ik elk jaar graag terugzie. Ze hebben een enorm warm hart, zowel voor ons als voor elkaar.”


Bekijk hier het portret van VZW Gambiana




bottom of page